راهنمای سیم کشی فن پژو 405

کنترل سرعت موتور DC

لازم بذکر است اکـثر الکتروموتورهای استفاده شده در خودرو از نوع DC میباشند 

همچنین تمام الکتروموتورهای بکار رفته در سیستم خنک کاری (موتور فن) خودروهای ایرانی از این دسته  ( الکتروموتورهای دی سی) هستند .

کنترل سرعت این دست موتور ها  ( الکتروموتورهای دی سی) بسیار ساده است بدین ترتیب که با کاهش ولتاژ سرعت موتور کاهش و با افزایش ولتاژ سرعت موتور افزایش می یابد بنابراین برای کاهش سرعت موتور فن کافیست ولتاژ دو سر آن را کاهش دهیم (دور آرام) و برای افزایش دور آن کافیست ولتاژ دو سر آن را افزایش دهیم(دور تند )

برای این منظور سه روش رایج است :

1.کنترل سرعت موتور فن با درایور موتور – این مورد در خودروهای ایرانی بکار نرفته است

2.کنترل سرعت موتور فن با سری کردن یک مقاومت توان بالا (مقاومت فن ) با موتور فن – خودروهایی مثل انواع پراید – پژو 206 

3.کنترل سرعت موتور فن با سری یا موازی کردن فن ها – خودروهایی با دو عدد موتور فن مـثل پژو 405 – سمند 

3.کنترل سرعت موتور فن با سری یا موازی کردن فن ها

برای خرید سوکت رله فن مرغوب روی تصویر کلیلک کنید

در این نوع  کنترل دور ایسیو خودرو با کنترل سه عدد رله فن ولتاژ اعمال شده به دو سر موتور فن ها را کنترل میکند:

دور آرام :

موتور فن ها با هم سری میشوند در این حالت یکی از موتور فن ها بعنوان مقاومت موتور فن بعدی عمل میکند و ولتاژ اعمالی بصورت برابر برای هر موتور فن تقسیم میشود و ولتاژ دو سر هر موتور فن برابر 6 ولت میشود و موتور فن ها با دور آرام کار میکنند

فقط رله دور کند فعال است .

دور تند : 

رله موازی کن (رله دور تند ) عمل کره و موتور فن ها را با هم موازی میکند در این حالت 12 ولت برای هر موتور فن اعمال میشود و موتور فن ها در دور تند بکار خود ادامه میدهند

هر سه رله دور کند – رله دور تند – رله موازی کن فعال هستند

تضمین راندمان بهینه خنک‌کنندگی در وسیله نقلیه شما، به ویژه در ماه‌های گرم تابستان و هنگام رانندگی در ترافیک سنگین، بسیار مهم است. یکی از راه‌های مؤثر برای بهبود سیستم خنک‌کننده،  فن‌های دوگانه در وسیله نقلیه است. فن‌های دوگانه در مقایسه با فن‌های تکی، جریان هوای بیشتر و عملکرد خنک‌کنندگی بهتری ارائه می‌دهند.